söndag 6 december 2009

Underbara Orkideer

Först vi jag Gratulera Orkideé kullen som blir 2 år idag! Hurra hurra hurra hurra!! Min allra första kull. Fem små bruna Trollisar blev det och temat var bestämt sedan länge. Namnen dom fick var Brassia, Miltonia, Dendrobium, Cattleya och Ludisia. Min mamma ville absolut ha en hona så när jag såg att Ludisia var lite feltecknad så bestämdes det att det skulle bli hennes och hennes mans katt =) Jag minns oron när dom var ca 8 veckor att jag inte skulle få dom sålda. Jag var ju ändå ny i uppfödarsvängen och det var inte många som visste vem jag var. Oron var onödig för alla kom till jättebra hem! Det är bara Brassia som fick byta hem som kattunge pga allergi. Tänker på den familjen ibland, dom var så rara och man riktigt såg vilken älskad katt han skulle bli men tyvärr så ville ödet annat.

Apropå Orkideer så har jag ett gäng Phalaenopsis hemma och dom är helt otroliga just nu. Nu, när det är som mörkast på året så har nästan alla fått nya blomstänglar, jättekul! Phalaenopsis kan jag verkligen rekommendera till er som glömmer att vattna era blommor för att dom trivs när dom missköts *haha* Här kommer ett axplock från mina knoppar som snart ska brista. Titta och njut ;)



















Trevlig 2:a Advent!
Kram M

2 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR orgidéer!
    Fast jag lyckas ju aldrig få dem att blomma en andra gång.. har även provat att missköta dem :) Men jag har en ny, en vit fyra-stängslad som jag baske mig skall lyckas med! :)
    Underbara bilder!!!! :)

    Kram
    //Tre katter med matte

    SvaraRadera
  2. Jag älskar dom också =)
    Fyra stänglar, det var inte dåligt!!!!
    Jag brukar använda en blomspruta och spreja lite på rötterna en gång i veckan. Nu vintertid så kan du med fördel ha dom i ett söderfönster, annars rekommenderas öst eller väst fönster. Det var lite tips....
    Lycka till!!
    Kram Maria

    SvaraRadera