söndag 2 maj 2010

Sköna söndag

I morse invigde jag mina nya jympaskor genom att gå en rask promenad före frukost. Det var så skönt! Solen sken, fåglarna kvittrade, 5 plusgrader - helt fantastiskt! Det här kommer att bli en kanondag på alla sätt =)

Gangster sover som en stock på soffan och det ser så rofullt ut!



Igårkväll när Lowa skulle sova så ropade hon att det var en fästing i sängen!! Gick dit och tittade och mycket riktigt, där kröp det en liten rackare =( Dom är ju så små dom äckliga krypen!! Så nu på morgonen bäddade jag rent med vitt påslakan så att man ser ev fästingar lättare.



Höll på att småpyssla med mina krukväxter och såg till min besvikelse att ett av mina olivträd har blivit angripet av sköldlöss *urk* Ett typiskt tecken på att det är sköldlöss är att det är klibbigt på fönsterbrädan vid krukan. Det är bajset. I det här fallet var det klibbigt även på olivstammen. Jag brukar slänga angripna växter men det här olivträdet är så fint så jag beskar det hårt. Duschade det med såpavatten och ställde ut den på balkongen. Dom kalla nätterna kanske tar kål på lössen, hoppas det! Växten i sig ska klara ner till 5 plus så det är nog inga problem där, jag chansar.

Här är en bild på trädet och en närbild på en av sköldlössen.





Avslutningsvis bara måste jag visa två bilder på Lowa utklädd till Pippi! Sötnos!





Ha en bra vecka!
Kram M

1 kommentar:

  1. Vilken söt pippi:) Hjälp,jag måste nog ner till mitt olivträd och kolla nogrannare efter sköldlössen,för jag tyckte det var klibbigt vid krukan,men såg inget. Fin bild på gangster;)kram Annika

    SvaraRadera