onsdag 12 maj 2010

Loke till veterinären

Nu Äntligen börjar värmen komma tillbaka och det innebär att det är dags för Loke att åka på sitt årliga besök till veterinären för att ta bort tovor och vaccineras. För er som inte vet så Hatar Loke att bli kammad så det har jag gett upp för längesedan och sedan är han en utekatt så det fastnar diverse småpinnar, tistelbollar och ibland har han en snigel hängandes i pälsen *hrmpf*

För att få in honom i transportburen så är det bästa knepet att "droppa" ner honom i den när den står på högkant. Sagt och gjort så var allting bra!



Sen bar det av till veterinär Matilda. Lowa följde med också och satt i baksätet för att hålla Loke sällskap =)

Loke blir väldigt stressad av att åka bil och så denna gång, tyvärr =(
Efter halva vägen så kissade han på sig och när vi kom fram och tog ut honom ur buren så visade det sig att han även hade bajsat, stackarn. Det måste kännas fruktansvärt förnedrande för en katt som är ett sådant renligt djur.

Först vägning och vågen stannade på 6,9kg och då är det inte mycket fett på den muskulösa kroppen. Medans han somnade in så passade jag på att rengöra buren. Veterinären sa sedan att jag fick gärna prova att raka honom om jag ville och det var klart att jag ville prova! Det gick kanon och var faktiskt inte alls mycket att ta bort. Han är väldigt ullig och krullig på magen så där var det en del pyttesmå tovor som man hade kunnat borstat bort. Annars var det bara någon lite större i armhålan. Annat var det förra året när det hade tovat sig i ljumskarna.

Avslutningsvis blev han vaccinerad och fick en uppvakningsspruta. Klart! Billigt blev det även denna gång eftersom jag rakade själv, perfekt!

Nu tvättar han sig massor, antagligen för att få bort kisset i pälsen...kraken.

Kram M

1 kommentar:

  1. Har också en misse som fullkomligt hatar att bli pälsvårdad. Fick ju raka när hon hade ont i benet och lpg stilla, annars så brukar jag passa på att ta lite med trimmern när hon äter. Nu har hon en tova på magen!!!!! Hur ska detta gå?

    SvaraRadera