torsdag 20 maj 2010

Kattungetankar....

Det som rör sig i mitt huvud just nu vad gäller nästa köp av avelskatt är:

ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon, ragdoll, maine coon eller kanske en ragdoll.....hmmmmm.......

Ett tag var det självklart att det skulle bli en raggis men nu är jag kanske på andra tankar. Jag väger för och nackdelar och har kommit fram till följande:

Ragdoll:

Lugn, bra innekatt - har ingen rastgård men tomt för selpromenader =), har bättre kunskap om rasen vad gäller typ och avel, känner en del uppfödare, mer erfarenhet allmänt kring rasen. Svårt att få köpa en bra typad hona, tyvärr. Har ställt mig i kö till flera som väntar kull men fått svaret att dom har planer på att spara en hona själv - förstår dom, hade gjort samma sak själv men som köpare vill jag ju inte ha den näst bästa. Restriktioner. Vill inte lämna raggisvärlden....




Maine coon:

Härligt med en fartig katt, känner tyvärr bara en uppfödare men känner till ett gäng som jag gärna kan tänka mig köpa ifrån, har spanat på rasen länge som avelskatt, dålig på klonerna - har hört att maine coon folket är uppdelat i låg resp högklonat.....ooooops! var kommer jag då hamna - jag vill ha en vacker katt sen kvittar det ( får man skriva så ?), kan hyffsat om rasen då jag har lärt mig genom att lyssna på intressanta domare när dom bedömmer maine cooner. Kul med ny ras!
Vet ej om det är lika mycket restriktioner.


Loke som liten kille hos uppfödaren

Visst kan jag ha både och men ni får inte glömma att jag har en man som säger STOPP nu räcker det med katter. En till får jag köpa eftersom Astrid är väldigt ensam nu. Tycker själv att det är lagom med fyra eftersom vi inte bor så stort. Ja, tiden får utvisa hur det blir. I mina två kullar kanske det föds en liten stjärna.....

Apropå kullar så ska jag inte spekulera mer i hur det har gått. Om tre veckor vet vi om det syns några hallontuttar. Om det gör det så blir det perfekt tajming för födseln för då har jag semester!

Kram M

8 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen det blir små Trollisar hos Tillemoras i Juli.Håller tummar och tassar. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle valt maine coon,för jag älskar deras stora söta tassar,ha,ha...så fiiiina.
    Men det ska kännas rätt för dig..
    Lycka till
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Ann!

    Tack Annika, jag vet precis vad du menar med stora tassar mmmmmmmmmm

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag älskar båda mina katter lika högt, men skulle jag skaffa en tredje katt eller starta uppfödning skulle det bli med Maine coon - mycket för deras charmiga clownbeteende och deras goa snacksalighet tycker de flesta Coonisar jag träffat har så mysiga röster o min därhemma för gärna en trevlig dialog emellanåt. Sen är i.a.f min herre en mysiga knäkatt trots sin storlek, har hört/träffat flera som är det. Sen är det härligt med så stora kramisar och stora lurvia tassar o mysa med. Sen tycker jag personligen att det är väldigt skoj att de finns i så många färgvarianter. kram Sandra

    Blir spännande o se vad det blir för katt hos dig.

    Kan ju passa på att rekommendera Buffes uppfödare när jag ändå är igång (Ruffles) då jag upplever att hon har mycket sunda värderingar o stor kunskap kring både katthålning och avel och Maine coonen som ras, har lärt mig mycket av henne. Sen är hon en oerhört go människa med väldigt mysiga och vackra katter därhemma. :)

    SvaraRadera
  5. Tack Sandra för ditt svar, uppskattar det =)

    Även Loke är en knäknatt så det stämmer nog!
    Precis det du skriver glömde jag att nämna och det är färgerna. En maine coon kan väl i princip inte bli feltecknad och man behöver inte kunna Allt om vitfläckighet. En klar fördel!

    Tack för tipset om uppfödare!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte de kan vara feltecknade direkt men de kan ju ha bättre/sämre mönster o säkert färgnyans också. Sen förekommer ju något som kallas rufism ett färgfel eller vad man ska kalla det (det som ser lite tegelfärgat ut på exempelvis silverfärgade katter tror det kan förekomma på andra färger också.) tror det kan uppstå ibland om ena föräldern har varma färger o pappan kalla en teori som vissa har i.af. men behöver nog inte alltid bli så. Min Buffe har lite rufism på nosen. Poängen för färg o mönster blev ju högre om det var förra året eller så. så det händer nog lite på den fronten även om det är mycket som i.of är viktigare o tänka på än färg. jag vet inte alls hur man tänker på det vid avel. det skiljer sig nog mellan uppfödare. Det finns ju två Coonis klubbar vet inte om du är med i nån. Jag tycker båda tillför och är bra att läsa diskussionerna på för att försöka bilda sig en egen uppfattning om rasen. Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Uppskattar ditt svar, tack!
    Jag har varit med i maine coon katten och funderar på att gå med igen! Loke har ju tom varit omslagspojke för den tidningen =)
    Silver är ingen färg för mi min dröm är sådana fall en bruntabby tös.....äsch det spelar ingen roll men jag är svag för tabby.

    SvaraRadera