lördag 8 maj 2010

Jakten på en ny hona

Så fort jag har en stund över så luskollar jag på alla ragdolluppfödares hemsidor. Ja, iallefall i Sverige. Jag vill så gärna köpa en hona till mitt lilla katteri men jag ska säga er att det är lättare sagt än gjort. För några år sedan hade jag nog nästan köpt första bästa i rätt färg men nu har jag lärt mig en hel del genom åren.

Minns när jag skulle köpa min första hona som sedan blev Astrid. Jag hade bestämt mig för att jag ville ha en blå bicolourhona. Tog kontakt med några uppfödare som hade kattungar med just den färgen men fick veliga svar eller så var dom redan tingade. Just blå bicolour var och är en väldigt populär färg och är man ny som uppfödare så är det inte så lätt att bara få köpa en avelshona. När jag höll på att ge upp hoppet så fick jag tips om att Wenche skulle sluta med sin uppfödning och sälja sin tilltänkta avelshona. Tog kontakt med Wenche och åkte och tittade på Astrid eller Mara som hon heter i stamtavlan. Det var kärlek vid första ögonkastet!!!!

Om jag får välja så skulle jag gärna vilja ha en brun mitted, colourpoint eller bicolour. Teckningen är inte så noga men gärna en brun som är rätt tecknad då jag vill åka på utställningar som jag saknar så mycket. Jag vill inte heller köpa en katt med restriktioner.


S*Tillemora´s Miltonia

Har tagit kontakt med ett par uppfödare som jag tycker väntar intressanta kombinationer. Jag försöker lära mig att ha is i magen och vänta och se istället för att köpa första bästa :)

Det är bara att vänta, vänta på en intressant kull och vänta på löp =)
Berättar så fort jag har fått napp men det kommer nog att ta tid.

Kram M

1 kommentar:

  1. Vi önskar dig lycka till i letandet efter "din" hona!

    Tass & Kram

    SvaraRadera