måndag 25 maj 2009

Hälsingekatten

På söndagmorgonen bar det av till Dalarna och Hälsingekattens utställning. Jag hade inga höga förväntningar med Raymond som domare. Han är tuff och jättebra. Nu ställer jag ut Tiga mest för att det är bra med träning och för att det är så kul. Hon börjar att växa ur sig lite. Kroppen växer men huvudet hänger inte riktigt med :) Brorsan Naish var också med och han växer så det knakar! Han är en kille med ett fantastiskt temperament, han mjölktrampar och spinner konstant och det kniper ihjärtat när man stänger buren och han ser så ledsen ut. Även Tiga vill gosa hela tiden när hon är på utställning.
Efter en titt i Katalogen såg vi att vi hade tufft motstånd. Bellan hade med sig Vagabond som var en dag ifrån att gå upp iklass 9. Lite skillnad på utveckling om man jämför med Naish 6 månader *haha* Tiga hade en jämnårig motståndare. Hallongläntans välpälsade och otroligt söta Liv.
Så var det dags för Tigas bedömning. Raymond gillade hennes kropp och söta look! Det nämnde han även på ragdollutställningen. Däremot påtalade han hennes brister som jag vet om, svag haka och öronen måste ner lite. Som jag skrivit tidigare vet jag om det och när det är dags för henne att gå på dejt så får det bli med en kille med bra haka och öronplacering. Jag är jättenöjd med hennes bedömning. Raymond gillade henne! Hon blev dock EX2 för EX1, BIV och NOM blev Liv- Grattis!!!
Även Naish fick en kanon bedömning!! Han gillade honom och han fick ett hjärta med "Kiss" i på bedömningssedeln, roligt. Jag är så glad för att Ann visar honom så fint och för att Peter är en Mästarbadare!!!Även Naish blev EX 2 för att snyggingen Vagabond knep EX 1:an.
Det var en bra ordnad och lugn utställning. Jag var mycket nöjd när jag satt i bilen på väg hem igen.
Det är lite kul det är med utställningar just för att domarna dömer så olika. Jag fick höra om en ragdoll som blev bedömd på lördagen och blev totalsågad av den domaren. På söndagen blev samma katt nominerad med en röst i panelen! Så kan det gå i utställningsvärlden =)
Får ju inte glömma att berätta att Atlas son var på utställningen!!!Jag var tvungen att titta en extra gång i katalogen för att se om jag såg rätt men Jodå! Där var han, Buster Keaton. Sist jag såg honom var han 8 veckor, nu 6 år!!! Han såg ut som en smalare variant av Atlas fast brun. Dom är väldigt lika, kul! Han tog sitt första cert mot IC. Ägaren berättade att han är Otroligt snäll och gör knappt en fluga förnär. Precis som Atlas *Gulle*
Ha en bra vecka!!
Kram M

3 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att få träffa Atlas son! Måste ha kännts väldigt speciellt!
    Hur gammal är Atlas föresten?
    Grattis till fina bedömningar på utställningen!!

    Kram
    Tre katter + matte Daniella

    SvaraRadera
  2. Hej Daniella!
    Atlas är 7 år, en gamgubbe :)
    Tack för dina snälla ord!
    Kram M

    SvaraRadera
  3. Öhh Hälsingekattens utställning var i Hälsingland...därav namnet ;-)

    SvaraRadera