torsdag 7 januari 2010

Recept

Som jag skrev igår så har jag ett underbart recept på en Fransk chokladtårta. Ska ni ha gäster till helgen så kan jag varmt rekommendera er att ni gör den här!!! Den är lätt att göra och dina gäster kommer att älska chokladsmaken =)

Du behöver en form med avtagbar kant!!

200 gr mörk blockchoklad
200gr margarin eller smör
3 ägg
2,5 dl socker
3 dl vetemjöl

Glasyr
25gr margarin eller smör
1 dl vispgrädde
150 gr Mörk blockchoklad

1, Smält chokladen och matfettet i en kastrull på svag värme. Rör om då och då.

2,Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mjölet i äggvispet. Tillsätt chokladblandningen och rör sedan ihop alltsammans till en smet.

3, Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter.

4, Grädda tårtan i ugnen i 175 grader i ca 30 min. Den ska vara kladdig inuti! Låt tårtan svalna något innan du lossar den och stjälper upp den. Låt tårtan kallna.

5, Smält matfett, grädde och choklad till glasyren på svag värme. Rör alltsammans till en jämn smet. Låt den svalna något.

6, Bred glasyren över och runt kanterna på chokladtårtan. Ställ den svalt.

7, Klar!! Servera gärna med vispad grädde =)
Jag brukar även garnera tårtan med lite kokos runt kanten.

Lycka till!!
Kram M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar