torsdag 7 april 2011

Astrid har blivit mamma =)

Ja, äntligen!!!!! Men det har varit en tuff väg......Jag tar det från början ;)

Igår kom Lowa och jag hem på em. Astrid gick och satte sig i sin bolåda och Lowa satte sig bredvid och klappade medans jag pysslade med annat. Jag hörde ynkliga jamningar från Astrid och går för att se hur det står till.

Hon sitter kvar, jamar, det rycker i magen - kryströrelser. Jag sätter mig vid hennes låda med Lowa. En stund senare börjar hon frenetiskt att tvätta sin rumpa. Det blir blod på filten, ynkliga pip. EN kattunge har fötts!!!H*n sitter fast med benet och jag hjälper försiktigt till att dra loss den.

Jag förbereder mig för en kväll vid Astrids bo. Tar dit min bäddmadrass, kudde, täcke och blir servad med mat för att så fort jag viker av från hennes sida så följer hon med mig - inte bra =(

Den lille känns kall och ynklig. Min natt blir orolig. Jag sover med ett öga och öra öppet. Mitt i natten går Astrid på låda. Jag lyfter upp den lille och värmer den i min hand-kärlek. Inga kattungar föds under natten, jag blir orolig då jag vet att hon har flera i magen. Jag har sett och känt rörelser. Vid fem tiden föder hon en till!! Den ser stor och fin ut och hela förlossningen går bra.

Fortfarande rörelser i magen. Tiden går och jag känner mig orolig. Orolig för att kattungarna dör i magen och för att det ska hända Astrid, min älskade Astrid något =( Ringer en privatvet som tycker att jag kan ta det lugnt och se hur mamman verkar. Börjar hon bli matt är det nog dags att åka in. Jag ringer Albano där dom tycker att jag ska komma så kanske dom kan få igång krystvärkarna. Det tar emot då jag tror att det är en enorm stress för mamman att bli satt i en bur och sen åka bil =(

Jag tar en dusch. Sätter mig på madrassen och tårarna forsar ner för mina kinder. Trollis sitter och tittar på mig och ser fundersam ut =)

Jag tittar ner i bolådan och ser till min stora glädje att Astrid har fött en till!!!STrax därefter föder hon två till i rask takt. Allting går bra och jag behöver bara vara med som stöd. Plockar bort en moderkaka då jag tycker att Astrid ser proppmätt ut *hihi*

Fortsättning följer i morgon, kanske med bilder =)

Kram M

4 kommentarer:

  1. Vad duktig hon är Astridgumman, och Du med Maria. Ha det så bra, så ses vi på lördag.:-)

    SvaraRadera
  2. Tack ANn, ja du vet ju allt och mitt tillstånd =) Kram

    SvaraRadera
  3. Så glad jag blir för din skull Maria! Vet så väl hur det känns och hur förtvivlad man blir när man sitter där och väntar och väntar och oroar sig och inte vet om man ska åka in eller inte. Dimmas första förlossning var också utdragen men där föddes ju först fem friska och sen tog det stopp. Efter en hel katts ångest och fyra dödfödda som hon lyckades klämma ur sig så är det fascinerande att jag ens fortsatte föda upp!

    Grattis i alla fall till alla fina småttingarna, håll tummarna för att Tussilagos förlossning går bra!

    Kram, Erica

    SvaraRadera
  4. GRATTIS TILL KULLEN!!!!
    Skönt att allt gick bra, ser fram mot bilder på vackra Astrids småttingar <3<3
    Kram till er Maria, från Lena

    SvaraRadera