måndag 19 oktober 2009

Akut veterinärvård =(

Allting började i lördags. Jag lade märke till att Atlas sprang på lådan HELA tiden. Han gick in, krafsade, satte sig och efter en stund gick han därifrån. Knappt hann det gå 5 minuter förns han var tillbaka för ett nytt besök. Natten till söndag så sov jag på soffan så att Tommy skulle få sova i lugn och ro från Trollisarna. Trollisarna var lugna, däremot så hörde jag Atlas konstanta toabesök. Dum som jag är så tänkte jag att han gick på lådan ofta för att visa Trollisarna att jag bestämmer och här ska det minsann lukta Atlas.

Söndagen kom och Atlas beteende gnagde i mitt huvud men jag kom inte fram till något. Ni vet hur det är när man har totalt hjärnsläpp! På kvällen ( igår ) jobbade jag i receptionen på Friskis och svettis till kl 20:00. Ringde Ann och småpratade lite och berättade om Atlas. Hon sa genast, Han har njursten, du måste åka till en veterinär!! Självklart!!Hon slog huvudet på spiken, klart att han har det. Dumma dumma mig som inte kom på det =( Ringer genast Albano som hade öppet till 22:00 och dom säger att det bara är att komma in. Jag bor ca 20 min bilväg från Friskis åt fel håll från Albano. Det var länge sedan som jag kände mig så Superstressad och bara ville hem och hämta min älskade katt.
Väl hemma står Atlas innanför dörren och möter mig. Med Atlas under armen och buren i andra handen springer jag tillbaka till bilen, in med Atlas i buren och Wroooom iväg till Albano. Många hemska tankar snurrar i mitt huvud dom trettio minutrarna det tar att köra dit. En tår trillar nerför kinden och Atlas sitter lyckligt ovetandes i buren och ser lugn ut.

Jag får komma in ganska snabbt då det var lugnt i väntrummet. Det var en kvinnlig veterinär som klämde och kände på Atlas. Hon var trevlig, skönt! Hon sa att det bästa är att han stannar över natten och att dom röntgar honom och ser hur dom ska gå vidare. Troligtvis skulle jag få hämta Atlas i morgon, dvs idag.
Åker hem med min tomma transportbur och hela vägen hem tänker jag på vilken tur det var att jag ringde Ann och berättade. Tur att man har Kattvänner!!

Idag ringde dom från Albano. Röntgenplåten visade att Atlas har väldigt mycket kristaller i sin blåsa. Det är ganska allvarligt. Dom ska söva honom och spola ur kristallerna så gott det går. Allt kommer inte att försvinna. Veterinären sa att det är vanligt hos innekatter, kastrater och katter som äter mycket torrfoder. Då katter inte har för vana att dricka vatten så är det bra att dom äter blötfoder som innehåller mycket vätska. Här hemma har jag alltid torrfoder framme och så brukar alla katterna få en burk blötfoder på morgonen. Nu blir det ändring på det!

Hoppas hoppas att jag får hem min älskade katt i morgon!

Fortsättning följer........

kram M

7 kommentarer:

  1. Tänker så mycket på lilla Atlas. Håller alla tummar och tassar här hemma. Kram från Ann och katterna.

    SvaraRadera
  2. Vi tänker på er o håller alal tummar och tassar *många styrkekramar*

    SvaraRadera
  3. Vi tänker på er och hoppas att Atlas blir återställd och får komma hem snart igen!

    Kram från oss

    SvaraRadera
  4. Stackars Atlas!

    Mera blötmat och mindre eländigt torrfoder, skulle du ha bott närmare hade du kunnat få lite barf. Vill du ha lite hjälp med mat så hör bara av dig.

    SvaraRadera
  5. Tänker på er och ska hålla alla tummar och
    tassar så det går bra.
    Många många stora styrkekramar från oss
    Tissin, Doda och Danyo

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för era gulliga ord, det värmer!
    Linda: Jag återkommer till dig =)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Hur har det gått med Atlas? Många krya på sig kramar skickas här från alla 2- och 4-benta.

    SvaraRadera