måndag 4 augusti 2014

Att köpa raskatt utan stamtavla........

Jag har slutat att läsa annonser på blocket för att jag blir så upprörd och ledsen. Där finns massor av annonser av försäljare som skriver att föräldrarna är båda ragdolls med stamtavla men pga att dom inte är med i någon SVERAK ansluten klubb så medföljer ingen stamtavla på kattungarna men att kattungarna är renrasiga. Priset är oftast nån tusenlapp billigare än en renrasig ragdoll....

FEL FEL FEL!!!

Finns det ingen stamtavla på katten/ kattungen så räknas den som en bondkatt/huskatt! DÅ menar jag en Stamtavla från ett kattförbund som tex SVERAK och ingen hemmaknåpad som jag hörde att en säljare hade visat upp!

Frågorna är många, som varför går man inte med i en SVERAK ansluten klubb och får schyssta stamtavlor? Varför lånar man ut sin renrasiga katt och avlar fram bondkatter som det redan finns tusentals av? Varför testar man inte sina renrasiga katter för ärftliga sjukdomar? 

Jag tror att svaret är enkelt! Allt handlar om PENGAR.

Som köpare är det värt att spara en tusenlapp till och köpa en RENRASIG katt och få schyssta papper när man ändå har bestämt sig för att köpa en viss ras.

EN KATT UTAN STAMTAVLA ÄR EN BONDKATT!

Måste tillägga att ALLA katter har lika värde och jag älskar alla lika mycket men snälla stöd inte falska raskattuppfödare!!

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar