tisdag 27 maj 2014

HCM drabbade katter

Min mycket nära vän Ann har två maine cooner som båda är drabbade av HCM. HCM är en hjärtsjukdom som bla förekommer hos katt. En sjukdom som är ärftlig och därför bör man som seriös uppfödare scanna sina katter innan dom går i avel.

Anns äldsta maine coon Ozzy är 7,5år och var tänkt som sällskapskatt men Ann ville ändå scanna hans hjärta då HCM är ganska vanligt hos maine cooner. Då  var Ozzy 14 månader.Det visade sig då att han hade mild HCM. Det innebär att höger sida är drabbad och risken för blodproppar är inte lika stor. Idag vid 7,5 års ålder var han på återbesök ( han har varit på koll efter första gången också ) och det var oförändrat. Dvs mycket positivt iom att det håller sig på höger sida.

Ozzy

Anns andra maine coon heter Josephine och när hon köpte henne visste hon redan från början att hon var drabbad av HCM då hennes gentest visade HCM / HCM. Båda hennes föräldrar bar på en HCMgen och tyvärr var det en tjuvparning och inget uppfödaren hade planerat som är mycket seriös! Hursomhelst ville Ann ta hand om henne trots hennes sjukdomsbild. Josefine var också med idag och fick sitt hjärta scannat. Glädjande nog så visade det sig att hon precis som Ozzy bar på mild HCM där höger sida var drabbad.

Josefine

Avslutningsvis vill jag ge ett stort fång  rosor till min vän Ann som verkligen bryr sig om sina katter och tar hand om dom på bästa sätt! I mitt nästa liv vill jag bli katt och bo hos Ann :)

Kram Maria



2 kommentarer:

  1. Gulle dig som skriver så fint❤❤❤Jag hoppas verkligen att det stannar så här, och att det inte blir värre med mina ❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är Bäst! Det kommer att gå bra med dina hjärtan =)
      KRAM

      Radera