onsdag 26 mars 2014

Showbadning

Det här med showbadning inför en utställning är en stor procedur eller är det de?

Jag vet dom som schamponerar 5-6 ggr sen har dom inpackning som får vara i pälsen i 10-15 min och sen balsam på det. Sen ska det sköljas noga, noga. Det är också noga hur många dagar innan utställning man ska bada så att pälsen hinner "sätta" sig till utställningsdagen.

Själv har jag nog inte riktigt fått kläm på det där med badningen ännu trots säkert hundra badningar i ryggen. Tycker att jag har provat alla möjliga tricks och knep. Jag har inte fått kritik för pälsen, den har alltid varit godkänd men jag har heller aldrig fått höra det Ann ofta får höra  "Silkig kvalite, jag tycker att ni ska be ägaren att få känna på pälsen för att så här ska en ragdollpäls vara" . Saken är den att jag vet att Ann eller rättare sagt hennes man som badar katten inte har några tricks för sig, så olika det kan vara.

Jo, en gång minns jag att Lone Lund sa argt till mig "Hem och vaske" om Atlas päls. Det glömmer jag aldrig.

Pratade med en dam på utställningen och frågade henne om det inte var jobbigt att bada fyra katter inför en utställning. Då berättade hon att hon hade lejt bort två badningar till Eva Porat som är kattdomare och pälsproffs! Tydligen tar hon betalt 500 kr för en showbadning och det kan det väl vara värt nån gång.

Då slog det mig att Anns man hade sagt till Ann att han kunde bada Amiz någongång om jag vill mot en flaska Whiskey! Åh vet ni, nu ska jag slå till, jag måste ju prova  =)  Plus att nästa gång jag ställer är i påsk och då ställer jag två dagar så då måste pälsen vara tiptop!

Skönt också att slippa bada själv, jag blir ju alltid så blöt  *fniss*

Kram Maria




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar