torsdag 27 september 2012

Provsvar på Hera

Innan en katt går i avel så rekommenderas det att man gör ett ultaljud på hjärta och njurar för att upptäcka ev missbildningar eller hjärtsjukdomen HCM. Ett annat test man kan göra är ett DNA test. Det innebär att man tar en bomullspinne och drar den flera gånger på kattens tandkött. Skickar svab testet till ett lab där dom ser om katten har HCM i ett av alla DNA katten har. Resultatet kan bli HCM/HCM, HCM/N eller N/N.

Hanen som jag vill att Hera dejtar har gjort ultraljud Utan Anmärkning. Hans DNA test visade däremot HCM/N. Då rekommenderar man att han endast parar honor som är N/N. Han har HCM i en gen men det betyder absolut inte att han kommer att utveckla sjukdomen. För att bredda avelsbasen så är det bra att dessa katter används! Jag vet tex en maine coon som gjort ultraljud UA och DNA test N/N och som utvecklade HCM. Så det finns aldrig några garantier.
bild lånad från S*Sun Hills dolls, Mini, Heras dejt


Hursomhelst så var jag inte hundra på Heras mammas sida, om dom var testade DNA N/N. Därför gjordes ett svabtest på henne då Trollis var till veterinären. Nu har jag fått svaret! Pirrigt men efterlängtat!

Till min stora lycka var Heras DNA N/N!  YES!
Nu är det bara att vänta på löp och att Mini verkligen har gått ur sitt chip och visar intresse för damer igen  =)

Lycka!

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar