måndag 5 mars 2012

Nerikes utställning den 4 mars

Den här utställningsdagen började med att jag försov mig! Så det var bara att kasta på sig kläderna och in med Hera i buren för att trycka gasen i botten till en väntande Ann som jag skulle samåka med.

Utställningen var i Örebro så efter två och halv timmes bilresa var vi framme.

Vi "checkade" in och gjorde iordning våra burar. ANn och jag hade våra burar i samma rad så det var ju tur ;)SOm i vanlig ordning köpte Ann ett höfte och vi ögnade igenom för att se vilka som skulle vara på plats och vilka eventuella konkurrenter vi skulle ha. Alltid lika kul!

I Heras klass var det två till en hane och en hona. Det betyder att det skulle tas ut en BIV. Självklart gick jag och spanade in Heras konkurrent, en söt liten hona som var en månad yngre.

Träffade massor med trevliga ragdolluppfödare. En kattungeköpare och Elsas nya matte tittade förbi så det var jätteskoj. Vi hade fullt upp hela tiden kändes det som *hihi*

När det var dags för Heras bedömning så satt jag vid domaren och tittade på dom andra vackra bicolourerna. Då, ärligt talat, så tänkte jag att Hera inte hade en chans, att hon inte alls var lika fin som dom andra.....Dumma tankar...

JAg kan ju säga att Hera inte var bekväm i situationen, hon var blyg och tittade storögt sig runtomkring när domaren skulle titta på henne. Det var ju hennes allra första utställning så det kan man ju förstå. NAckdelen är att domarna vill att katten ska visa upp sig och inte var blyg =/

Hursomhelst, förutom det så gillade Donatella henne men hon önskade ett bredare nosparti. Oh! Förresten så tyckte jag att DOnatella var en bra domare, hon berättade och tittade verkligen på katterna så hon får tummen upp! Hon bedömde konkurrenten och sen skulle dom jämföras. Hera ligger ju en månad fram i utvecklingen till hennes fördel. Donatella tyckte bla att Hera hade en bättre kroppsmassa och bättre päls och showkondition. Såg ni, showkondition!! Och jag som bara har använt schampoo för att balsamet var ruttet! Hur kul som helst =) Hera tog Ex1 !! Jippi!!! Senare gick BIV:et till S*Tallkottens vackra avkomma. Grattis BrittMarie =)

HAr försökt att tyda bedömningssedeln men det var inte det lättaste:

Typ; EX built, EX developt, strong ?, EX body light
Huvud; ...stronger chin, muscle developing, good curve line and forehead
Ögon: Little rounded, good colour. Ok size
Öron: EX set, EX shape
Päls: EX texture, silky coat Ex colour, ok light
Kondition; EX

Allmänt intryck; Sweet little girl





Hur gick det då för Anns katt SIlver?
Kanonbra!! Hon fick en superbedömning på pälsen som domaren sa var hundra!!Jättekul!
Silver fick sitt cert mot högsta titeln och blev även Nominerad! Hur kul som helst =) I panelen fick han ingen röst men vad gör väl det ;)

Slutligen vill jag tacka Nerike för en välordnad och väl genomförd utställning. Allting flöt på jättebra.

Tog förresten lotter i deras lotteri och vann totalt 7 kg kattmat, trevligt =)

Nu ser jag fram emot utställningen den 1 april.

Kramar MAria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar