måndag 21 april 2014

Utställning dag 2

Fördelen med att ställa två dagar är att man slipper plocka ner burskynke och allt krafs man har med sig, det enda jag tog hem var Amiz, kammen och stamtavlan. Dagen efter kan man glida in lite senare, brukar hänga på låset annars  =)

På söndagen skulle Amiz bedömas av Eva Porat, trots att hon har varit domare i många år så har jag aldrig haft henne på Atlas som jag ställde en hel del, lustigt. Hursomhelst så har jag hört att hon är en pälsdomare dvs väldigt noga med hur man har preparerat katten. Hon håller själv i pälsvårdskurser och badar andras katter inför utställning så det förklarar ju en del. Att jag var nervös inför Amiz bedömning var bara förnamnet.

Amiz var väldigt pratig idag med  =/  men det gick bra! Prata får man ju göra och tala om för omgivningen att man är missnöjd.  Bilder från lördagen



Domaren gav henne en fin bedömning men anmärkte på att hon var brindle i masken, som jag misstänkte.
Bedömningssedeln;

Typ; ung hona med kraftigt byggd kropp, ex benstomme ex substans 
Huvud; fin form ex profil ex panna behöver fylla ut kindpartiet lite mer, lite brindle i masken
Ögon; Ex blå färg
Öron; fin storlek plus placering
Päls; Ex silkig kvalite ex utmaskning ex ljus kroppsfärg
Svans; ex längd
Kondition; ex kondition och temperament
Allmänt intryck; Ex presenterad

Resultat Ex 1 utan konkurrens, åkte direkt i nom pga av det vita i masken

Tänkte ni på att i lördags önskade domaren en bättre profillinje och på söndag fick hon Ex på profilen ;) Varje utställning är verkligen en Ny dag med en Ny bedömning!

Extra kul också är att på Allmänt intryck skriver hon Ex presenterad så då förstår ni att jag kommer hädanefter att anlita Anns karl till badningen  =)

Min fina kompis Anns katt Sixten hade också Porat som domare. Han fick en fin bedömning och hon gillade hans trasdockakropp  =)  Han blev Ex 1 

Ann och Sixten


Det var kul att se Eva bedöma då hon vid ett tillfälle hjälpte en ragdollägare att visa hur man plockar bort ull mellan öronen och en annan skogisägare hur man kan få upp glansen i en svart päls genom mycket kamning.  Pälsvård Är verkligen hennes grej!

Summasumarum är jag nöjd med min katthelg. Så många trevliga människor och en bra ordnad utställning som flöt på.

Kram Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar