söndag 20 april 2014

Birka kattutställning 19-20 april

I helgen har jag ställt båda dagarna, inget jag brukar göra men jag har varit ledig hela veckan och kände att jag kunde offra en helg.

Amiz har tyvärr fått små vita strån i sin mask och det blir väldigt tydligt eftersom hon är så mörk. Jag har hört att det bla kan bero på hormonrubbningar och det kan ju stämma bra eftersom damen i fråga redan har löpt två ggr. Förstod att det inte var något som skulle uppskattas av domarna men det är ju alltid kul att få en bedömning.

lördagen blev Amiz bedömd av en ragdolluppfödare vid namn Beverly Elian från Rumänien. Hon hade en elev med sig för dagen och det är lite kul för då får katten en extra tydlig och genomgången bedömning. Beverly var en ny bekantskap för mig. Det visade sig att hon i mitt tycke var lugn, hanterade katterna bra och  var tydlig när hon förklarade. Konstigt nog sa hon ingenting om Amiz "orena" mask!

Bedömningssedeln;

Typ; Ex size, propotions, muscle, ok chins
Huvud; Profile still developing, ex broad forehead
Ögon; Ex size, shape, colour
Öron; Ex size, shape, pointed
Päls; Ex lengd & texture, Ex babycoat, Ex colour, Ex points
Svans; Ex lengd & furnish
Kondition; EXCELLENT
Allmänt intryck; Lovely baby

Resultat; Ex 1 utan konkurrens

Det domaren önskade var framförallt bättre profil.

Jag är jättenöjd med Amiz bedömning och nomineringen förlorade hon till Brittmarie, S*Tallkottens snygge hane som sedan vann BIS! Grattis till henne  =)

Totalt var det tre ragdolls i panelen och alla tre vann BIS! Så häftigt!

Jag är så nöjd med dagen, det var en bra ordnad utställning som flöt på bra och vi kom hem i bra tid!

I morgon blir det söndagens bravader  =)

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar