söndag 9 juni 2013

Kattutställning Märsta

I dag har jag följt med Ann på Birka kattklubbs utställning i Märsta. När vi kom dit så visade det sig att det inte var många katter på plats men vad gör det, det var lugnt och skönt och allt flöt på bra. Ann svek ragdollfolket idag och hade med sig röda faran Josefine som är en rödspotted maine coon. Hon tycker inte att utställning är så där jättekul utan mest läbbigt men det gick bra vartefter tiden gick och hon fick ett certificat i klass 10, kul!

Träffade trevliga ragdolluppfödare och det är lika kul varje gång att prata katt. Kommer nog aldrig att tröttna ;)  En av dom som var på plats var Elin som äger S*Tillemora´s Miss Saigon. Hon hade chansen att ta sitt andra certificat i öppen klass dvs klass 9, fertila honor. Domare för dagen har jag tyvärr tappat namnet på men det var en kort gråhårig man, en ny bakantskap för mig. Hursomhelst, här är hans bedömning på Saigon.



Typ: Ex size and bone structure, really strong and heavy

Huvud: Broad, profile, ? and chin ok

Ögon: Ex size, shape and colour

Öron; Ex size and placement

Päls; Ex texture, a bit too dark colour in body, white underline not well development

Svans; Ex in lenght

Kondition; Ex condition

Allmänt intryck; Super body for a young girl

Som uppfödare känner jag mig nöjd med bedömningen. Att Saigon har en tveksam strimma på magen och mörk päls vet både jag och Elin om. Domaren sa även till Elin att Saigon var ett bra avelsmaterial! Kul!

En rolig utställning med mycket babbel och skratt  =)

Ps vet att namnet på domaren står på bedömningssedeln men jag hade bara fotat den och då kom inte namnet med, typiskt!

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Tack för idag. Så kul att du vill följa med fast du inte har någon egen katt att ställa <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Klart jag följer med, älskar ju att prata katt och om framtiden =)
      Kram

      Radera