lördag 24 maj 2014

Kattpälsåtervinning

eller vad man nu ska kalla det =)

Hursomhelst så kammade jag igenom katterna igår, Astrid och Hera har väldigt tjock päls som är i ständig behov av en kam. Apropå pälsvård så ser jag ibland trådar på olika forum om att folk tycker att katterna fäller, jag förstår inte problemet. Vi människor tappar i snitt 100 hårstrån per dag och en katt fäller päls fast mer klumpvis.

Nu är det pälsbyte och helt normalt att dom fäller! Om det är ett stort problem så kanske det är dags att byta till ett annat foder? Kamma igenom katterna oftare för att "hjälpa till" eller varför inte ett bad?

Själv ger jag mina katter Royal canin Hair and skin. Dom fäller, ja. Jag drar ett snabbt varv med dammsugaren en gång per dag men det är inte så att det ligger en hög med päls när dom lämnar en liggplats.

Tillbaka till kamningen...

Jag tog den bortkammade pälsen och satte fast i ett humleris på balkogen till småfåglarna. Har sett att dom har hämtat päls tidigare. Mycket riktigt, morgonen efter kommer en liten blåmes vid flera tillfällen och hämtar päls  =) Vilken lycka!



Tänk vad ombonat och gosigt dom små fågelungarna kommer att få det!

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar