torsdag 18 augusti 2011

Storlek och vikt

Ragdollen ska vara en stor katt. Astrid är en medelstor hona med en vikt på 4,3kg. Trollis är en liten hona med en vikt på 3,2kg. Det visste jag om när jag köpte henne då Christine sa att Trollis mamma Fabiola är en liten katt.

Målet för mig nu är att försöka få upp storleken på mina avelsdjur. Trollis dejt Mille är en stor hane med grov benstomme så jag hoppas verkligen han kan tillföra det på ev kommande kattungar. I Astrids första kull föddes det fem stora kattungar och vad jag känner till så är alla större än sin mamma, honorna också =)

Då jag har hört att man inte bara ska prata vikt utan titta på katten och se om den är stor så vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Om jag nu jämför Astrid och Trollis storleksmässigt så ser dom lika stora ut till mankhöjd. Men lyfter jag dom så känner jag genast att Astrid är tyngre, det skiljer ju hela ett kilo!

Visst, tittar jag noga så ser jag att Astrid har en grövre benstomme över lag men jag tar nog till min älskade våg i fortsättningen då jag tycker den är en bra fingervisning ;)

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar